Veelgestelde vragen
//=$text05;?>-
-
Triage in de huisartsenpraktijk
Wanneer u de huisartsenpraktijk belt krijgt u de assistente aan de telefoon. Zij vraagt u naar de reden dat u belt en stelt een aantal vragen om uw hulpvraag precies duidelijk te krijgen en om vast te stellen hoeveel spoed erbij is. Dat heet triage.
Het gaat er niet om dat de assistente de diagnose gaat stellen. Zij moet alleen een paar dingen weten om u zo goed mogelijk te kunnen helpen. Dat betekent dat er vragen worden gesteld over de klacht waarvoor u belt, maar ook waarover u zich ongerust maakt en wat uzelf denkt dat misschien de oorzaak is. Hierdoor wordt het duidelijker wat de klacht voor u betekent.
Met behulp van triage krijgen wij een juist beeld van de situatie van u als patiënt en kunnen wij op grond daarvan goede en verantwoorde zorg geven.
Het doel van triage is om de urgentie van uw klacht te bepalen, dat wil zeggen hoe dringend uw klacht beoordeeld moet worden door de huisarts. Daarnaast helpt triëren om de praktijk efficiënt te laten functioneren, de kwaliteit van de zorg te handhaven en de wachttijden tot een minimum te beperken, ondanks de toenemende drukte.
Als de afspraak geen haast heeft, zal de assistente u soms het voorstel doen later in de week te komen. Als u meerdere dingen wilt bespreken of voor een uitgebreider gesprek, zal de assistente een dubbele afspraak voor u maken. Deze gang van zaken eist van de doktersassistenten dat zij uw hulpvraag en/of klacht correct kunnen beoordelen. Dit gebeurt op basis van zorgvuldig opgestelde protocollen. De doktersassistenten zijn opgeleid om triage te verrichten. Uiteraard wordt triage altijd in samenspraak met de huisarts toegepast.
-
Een standaard consult-tijd bij de huisarts duurt 10 minuten. Heeft u meerdere klachten of bijvoorbeeld een vraag voor uzelf én uw kind? Geef dit dan alstublieft aan bij het maken van de afspraak. We kunnen er dan rekening mee houden in onze agenda door het maken van een dubbele afspraak. Meerdere klachten in een consult zal een uitloop veroorzaken in het spreekuur en een langere wachttijd. Dit willen we voorkomen.
-
Dit komt omdat zorgverzekeraars de apotheken verplichten een bepaald merk van het medicijn af te leveren. De zorgverzekeraars bepalen zelf voor hun verzekerden welk merk door hen vergoed wordt en welke niet. Daar heeft de apotheek of huisarts geen enkele invloed op. Het voorkeurmerk van de zorgverzekeraar geldt vaak voor een beperkte periode, meestal tussen de 3 en 12 maanden. Het kan dus zelfs vaker veranderen. Zorgverzekeraars proberen namelijk elke keer de goedkoopste medicijnen in te kopen. U zult, als u dan toch uw oude merk pillen wilt, dit zelf moeten betalen. We kunnen u vertellen dat zowel wij huisartsen als uw apotheker dit erg vervelend vinden en er op landelijk niveau onze zorgen over uiten.
-
Nabestaanden hebben geen recht om het dossier van een overleden familielid in te zien (u mag alleen uw eigen dossier inzien). Toch kunt u na het overlijden van een familielid met vragen blijven zitten en graag het een en ander willen uitzoeken. Dan kunt u contact opnemen met de huisarts. Bespreek uw vragen met hem of haar. Vaak levert een gesprek waarin overwegingen worden toegelicht meer op dan inzage in het dossier.
-
Volgens de richtlijnen van de KNMG geven wij géén medische verklaringen af over onze patiënten aan niet-medische instanties.
Mocht de vragende instantie toch “medische informatie” nodig hebben, dan kunnen zij op hun kosten hetzij een onafhankelijk geneeskundige aanwijzen (bijvoorbeeld de GGD) hetzij via hun medisch adviseur informatie bij ons opvragen. In dat geval zullen wij een medisch rapport geven met feitelijke informatie, echter zonder advies of aanbeveling. Het is dan aan de medisch adviseur om met de informatie een oordeel te vormen of een advies te geven.
Voor meer informatie kunt u onderstaande link openen
-
Voor gegevensuitwisseling tussen de praktijk en de huisartsenpost moet expliciet toestemming gegeven worden door een patiënt. Dit geldt ook voor de uitwisseling tussen de apotheek en de huisartsenpost.
Wij vinden het erg belangrijk dat huisartsen op de huisartsenpost inzage hebben in belangrijke gegevens van u. Het betreft medicijnen, probleemlijsten en laatst genoteerde 5 consulten. Wat er precies wordt uitgewisseld kunt u lezen in deze folder.
Hierbij geldt dat:
- onder 12 jaar de ouders toestemming moeten geven
- tussen de 12 en 16 jaar de ouders, maar ook het kind toestemming moeten geven
- boven de 16 jaar een patiënt zelf toestemming moet geven.
Het toestemmingformulier kunt u uitprinten en vullen of digitaal regelen.
Dit alles wordt mogelijk gemaakt door de Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie (VZVZ). Daar kunt u bij vragen ook mee bellen: 070 – 317 3456.
-
Aan de balie maken we geen afspraken meer. De balie kan namelijk overhoord worden in de wachtruimte, ondanks dat daar bewust muziek aanstaat. Dit doen we om uw privacy zo goed mogelijk te beschermen, maar ook voor de mensen in de wachtkamer die ook niet alles willen horen.
-
De huisartsen binnen de praktijk werken allemaal parttime vandaar dat geen enkele huisarts binnen de praktijk iedere dag aanwezig is. Voor de actuele werkdagen gaat u naar het kopje medewerkers en klikt u op de desbetreffende medewerker voor meer informatie.
In het geval van spoed en uw eigen huisarts is die dag niet aanwezig dan kan een collega huisarts de zorg overnemen. Ook in het geval van vakantie van de eigen huisarts neemt een collega huisarts de zorg over. Zij kunnen ook het dossier inzien. We proberen zoveel mogelijk bij uw eigen huisarts te plannen maar helaas is dit niet altijd mogelijk. We vragen uw begrip voor deze situatie.
-
De BuurtBus Landerd Lijn 254 gaat ieder uur naar het Bernhoven Ziekenhuis in Uden en terug.
Via onderstaande link zijn de opstapplekken aangegeven. De bus is toegankelijk voor rolstoelen, rollators en kinderwagens. Er is te reizen met een rit-, dag- of OV-chipkaart
zie: hier voor de opstapplekken
zie: hier voor arenalokaal nieuws
De bus vertrekt in Schaijk op het hele uur op maandag t/m vrijdag naar Bernhoven, de eerste om 9 uur, de laatste om 18 uur. Deze rijdt dan via het Europaplein, naar Reek: via Kruisbeeld, school, Het wapen van Reek naar Zeeland: Melkpad, Pannekoekenbakker naar het ziekenhuis. Op het halve uur vertrekt deze dan weer terug: de eerste om 9:32, de laatste om 18:32 uur
De bus rijdt ook op zaterdag vanaf 10 uur tot 16 uur.
-
-
-
Meer informatie over pijn bij het plassen kunt u vinden op thuisarts.nl
Urineonderzoek
- Vang altijd de eerste ochtendurine op.
- Was uitwendige genitaliën met schoon water, zonder zeep.
- Plas het eerste gedeelte van de urine uit in toilet, vang hierna een klein deel urine rechtstreeks in een schoon potje op, het laatste gedeelte kunt u weer in het toilet plassen.
- U moet de urine in de koelkast bewaren tot u hem naar de praktijk brengt. Buiten de koelkast kan de urine 2 uur bewaard worden. In de koelkast tot 24 uur.
- Urine dient voor 10.00 uur naast de balie in het urineluikje zetten, met uw naam en geboortedatum erop. Ook dan een urineformulier ingevuld, opgevouwen erbij leggen.
- U kunt diezelfde middag bellen voor de uitslag tussen 15.00 en 16.00uur. Het zou kunnen dat we u urine op kweek zetten in de praktijk. Dat is dan de volgende dag bekend. Soms sturen we de urine op indicatie voor een ziekenhuis kweek weg. Die uitslag duurt langer, zo’n 3 tot 5 dagen.
Bij kinderen:
Geef uw kind ruim te drinken. Kinderen jonger dan 2 jaar zullen doorgaans binnen 20 tot 30 minuten plassen; spreid de schaamlippen of trek de voorhuid terug en reinig vulva of penis met een ruime hoeveelheid water (geen zeep) door de douche erop te zetten of natte watten uit te knijpen (niet poetsen); laat het kind met ontbloot genitaal op een aankleedkussen liggen of rondlopen; vang middenstroomurine op met een schone container. Lukt dit niet, plak dan alsnog een plaszak en controleer elke 10 minuten of er urineproductie is. Laat de plaszak maximaal 1 uur zitten. Voor uitleg klik hier
-